Pod kabátem pravěk
Velmi často se uvádí, že vzhled byl dílem Otakara Diblíka, věhlasného autora mnohých ikonických výrobku čs. průmyslu 50. a 60. let. Není to však úplně pravda: Diblík totiž přišel do Karosy až v době, kdy byl autobus téměř dokončený, podílel se tedy spíš na detailech, než na kompletním výtvarném řešení. Je také vysoce nepravděpodobné, že by zaběhlí vysokomýtští návrháři ještě z dob prvorepublikové karosárny Sodomka ponechali vytvoření karosérie na čerstvém absolventu vysoké školy. Výše uvedené tvrzení spíše vychází z toho, že Diblík skutečně vytvořil interiér speciální luxusní verze autobusu pro výstavu Expo 58 v Bruselu. O tomto provedení ale až dále.
Pod elegantním oblým kabátem, který záhy dostal přezdívku „mandelinka”, „okurka” nebo jednoduše „erťák”, se totiž ukrývala velmi konzervativní, ba archaická technika. Když uvážíme, že se samonosnou karosérií přišla Setra u autobusu už zkraje 50. let, nebyl “erťák” vyráběný od roku 1957 vskutku žádným technologickým hitem. Rámový podvozek s koly systému Trilex, kterým se u nás ovšem říkalo Desko (dělené skládané kolo) pocházel ještě z předválečné éry nákladních Škodovek 706 R zvaných „Barča”.