Testy

Tip na letní výlet: Kempování zdarma, levné jídlo a překrásné památky. Budapešť je městem snů

S obytným vozem Volkswagen California jsme se vydali do samotného srdce Maďarska. Víme, co navštívit
Zdroj: Bart Běhal pro Autosalon.tv

Čas prázdnin a dovolených je po roce konečně zase tu. Zatímco mnozí se již rozjíždí do nejrůznějších zahraničních destinací, jiní ještě stále bádají, kam vlastně vyrazit. A právě pro ty jsme připravili tip na prodloužený víkend nebo klidně i delší dovolenou. Maďarsko je totiž plné zajímavých míst, které rozhodně stojí za návštěvu. Letmo zmiňme oblíbený Balaton, Tokajskou vinařskou oblast nebo třeba historické město Debrecín. To vše lze jednoduše skloubit s cestou do přenádherné Budapešti, podle našeho názoru jednoho z nejhezčích měst Evropy.

UFO v Bratislavě?!

Ne čtyřdenní cestu vyrážíme nejoblíbenějším obytným vozem Volkswagen California 6.1, který je určený pro čtyři cestující. My jsme však jen dva, proto nešetříme místem a bereme i hromadu zbytečností pro případ nouze. Auto má plně vybavenou kuchyň s vlastní ledničkou, takže máme také zásoby jídla na cestu, abychom ušetřili. Z Prahy vyjíždíme ve čtvrtek hned po práci s tím, že po cestě někde přespíme a druhý den ráno navštívíme Bratislavu, která leží přímo na námi zvolené trase. Odpoledne budeme pokračovat do Budapešti.

Za přibližně tři hodiny a po 330 ujetých kilometrech jsme nedaleko slovenského hlavního města. Jelikož už je pozdě večer, chceme rovnou zakempovat a pořádně se prospat na další den. Na doporučení našeho kolegy tasíme bezplatnou mobilní aplikaci nazvanou park4night, která nám ukáže, kde můžeme zdarma přenocovat. Během chvíle nacházíme malebné místečko Braunsberg na vrcholku kopce na hranicích Rakouska a Slovenska.

Počasí nám bohužel nepřeje, takže na vybrané místo přijíždíme v naprosté mlze a tmě. O to hezčí pak bylo ale samotné ráno. Ocitáme se na obrovské betonové ploše na jinak zatravněném vrcholku kopce. Dechberoucí panorama na přilehlou krajinu ještě zveličujeme lahodnou snídaní, hezky vychlazenou z plně funkční ledničky. Nikdo nikde. Co víc si přát? Po snídani ještě prozkoumáváme okolí. Jen pár metrů od auta nalézáme kamenité skály s dřevěnou vyhlídkou, odkud je ještě lepší rozhled na nedaleké nížiny. Poté už nasedáme do Californie a vyrážíme směr historické centrum Bratislavy.

Obytňák necháváme stát na okraji města a do centra jedeme hromadnou dopravou. V hledáčku máme samozřejmě Bratislavský hrad s úchvatnými přilehlými zahradami, památník Slavín a lákalo nás i místní UFO, neboli Nový most s vyhlídkovou věží. Bohužel kvůli spoustě kafíček a dlouhému kochání jsme se dostali do časového skluzu a tak nestíháme poslední zastávku, Hrad Devín na soutoku řek Moravy a Dunaje. Vlastní blbostí ochuzeni o jedno magické místo vyrážíme směr Budapešť. Plánovaný příjezd - pátek kolem 18 hodiny.

Cestování i jídlo za hubičku

Po dvou hodinách a 200 kilometrech se nám na druhé straně Dunaje začíná poodkrývat majestátní Országház, budova parlamentu. Jedna z nejstarších vládních budov v Evropě a jednoznačně největší stavba v Maďarsku. Měří 268 metrů na délku a 123 metrů na šířku. Nejvyšší kopule se pak tyčí do výšky téměř 100 metrů. Dále má budova 27 bran, 242 soch, 29 vnitřních schodišť a víc než 200 místností. Ohromeni velkolepostí stavby zastavujeme na parkovacím místě hned naproti parlamentu a několik minut jen udiveně zíráme. Nic tak ohromného a kýčovitého jsme nikdy předtím neviděli!

Nutno dodat, že parkování v Budapešti je vesměs velmi levné a někde dokonce zcela zdarma. Chce to jen hledat. Nakonec nám to nedá a jako první zamíříme právě k budově parlamentu. Protože je na druhém břehu Dunaje, volíme pro přepravu nedaleké metro. Základní jízdné stojí 350 maďarských forintů, tedy 22 korun. Pokud máte Budapest Card, potom můžete zdarma využívat všechny služby veřejné dopravy. Cestování místní MHD je jednoduché, jen si předem zjistěte, kam vlastně potřebujete.

Vylézáme z metra a ocitáme se přímo u budovy parlamentu. Takhle zblízka působí ještě mohutněji! Trvá nám několik desítek minut, než ji celou obejdeme, ale ten pohled stojí opravdu zato. Nádhernou budovu parlamentu je však možné vidět také zevnitř. Místy až neuvěřitelně honosné prostory parlamentu včetně místnosti s Uherskými korunovačními klenoty jsou veřejnosti přístupné denně od 8 do 16 hodin. Vstupné pro dospělého stojí od 1. července 4200 HUF (259 Kč) a studenta do 26 let 2100 HUF (130 Kč). Děti do šesti let mají vstup zdarma.

My jsme prohlídku bohužel nestihli, a tak se to vydáváme zajíst pořádnou večeří. Přes Google nacházíme vyhlášenou restauraci Trófea Grill, kde mají neomezenou konzumaci místních specialit. Po chvíli je nám jasné, že se trefujeme do černého. S talířem v ruce obcházíme luxusní bufetové stoly plné guláše, různých omáček, lahodných mas a dezertů. Nechybí ani gril s nejrůznějšími mořskými plody. Nenašli jsme snad nic, co by nám nechutnalo. Vše je delikátní a skvěle dochucené. Včetně nápojů. No a cena? Na jednu osobu se neomezená konzumace jídla a nápojů pohybuje v závislosti na čase od 6990 HUF (431 Kč) do 11 490 HUF (709 Kč).
Zdroj: Bart Běhal pro Autosalon.tv

Luxusní lázně za 400 Kč!

Po večeři už míříme zpět k autu, abychom našli místo na přespání. Za pomoci aplikace park4night opět nacházíme skvělý plácek u nedaleké obce Leányfalu, hned u západního ramene Dunaje (Szentenderský Dunaj). Na místo zase přijíždíme až za tmy, takže ihned vysouváme střešní stan na námi testovaném Volkswagenu California 6.1. Vše probíhá elektricky skrze ovladače v kabině (další dvě místa na spaní jsou přímo v interiéru). Řeka je studená, proto k mytí využíváme sprchu, kterou nejprodávanější obytňák rovněž disponuje. Taky to není žádné kafíčko, ale na opláchnutí to stačí. Před spaním jsme si pak ještě nastavili požadovanou teplotu vzduchu.

Krásně vyspaní na měkké a velké matraci se probouzíme do třetího dne. Na břehu řeky jsem rozložil stoleček a židličky, které jsem vytáhl z pátých dveří zkoušeného Volkswagenu California. Mezi tím přítelkyně přichystala snídaní na dvou plynových hořácích přímo vně vozu. K dispozici měla mimo jiné i plnohodnotný dřez s tekoucí vodou a všelijaké kuchyňské vybavení. Úžasný začátek dne. Po snídani opět vracíme vše do původního stavu a míříme zpět do centra Budapešti. Auto znovu necháváme na parkovacích místech na břehu Dunaje přímo na proti parlamentu a dál pokračujeme hromadnou dopravou.

I tentokrát se vydáváme po stopách nejznámějších památek. Během celého dne jsme navštívili Rybářskou baštu, Sochu svobody, Řetězový most (Széchenyi Lánchíd) i Centrální trh, kde můžete zakoupit nejrůznější suvenýry či tradiční produkty. Zároveň se tu dobře najíte.

Denní program jsme nakonec zakončili v proslulých termálních lázních. V Budapešti jich najdete celou řadu, my jsme zavítali konkrétně do lázní Rudas s panoramatickou vířivkou na střeše. Celodenní vstupné ve všední dny pro dospělého vyjde na 6500 HUF, tedy přibližně na 400 Kč! O víkendech na 8500 HUF (524 Kč). To jsou neuvěřitelně nízké ceny, co říkáte?

Večer pak trávíme v místních barech poblíž Dunaje, kde se také rozplýváme nad nízkými cenami. Na poslední noc jsme se usídlili ve městě Győr, které leží na zpáteční cestě do Prahy mezi Budapeští a Bratislavou. Našli jsme tu krásné opuštěné parkoviště s dokonalými podmínkami pro přenocování. Celá nedělní trasa zpět do Prahy potom zabrala 525 kilometrů a zhruba 5 hodin a 15 minut.

Závěr

Je nesmírně těžké vměstnat celý čtyřdenní výlet do jednoho článku. Každopádně doufáme, že budete z Budapešti tak nadšení a překvapení, jako jsme byli my. Nejenže jde o krásné město, ale zároveň tu narazíte na milé lidi, výborné jídlo a hlavně nízké ceny. To všechno pak dělá z Budapešti jednu z nejhezčích metropolí Evropy, které jsme kdy navštívili. Na úplný závěr musíme ještě vypíchnout testovaný obytný vůz Volkswagen California 6.1 Ocean TDI 4MOT DSG, díky kterému jsme bydleli zcela zdarma. Ušetřili jsme na stravování a přitom měli všechno, co jsme potřebovali hned při ruce. A to nemluvě o tom, že jsme za celou cestu nemuseli skoro tankovat. Auto si totiž říká jen okolo 8 až 9 litrů nafty na sto kilometrů.

Diskuze

Žádné příspěvky, buďte první!

Test Kia EV6 Earth 4x2: Ocenění nejlepšího elektromobilu současnosti si právem zaslouží

Vyzkoušeli jsme základní provedení evropského auta roku 2022
27.06.2022 19:54

Test Audi RS3 Limuzína: Drifter a sniper apexů v jednom ďábelsky rychlém balení

Vyzkoušeli jsme novou generaci nejmenšího modelu s logem "RS" na kapotě
25.06.2022 18:15
Reklama

Test Cupra Formentor VZ5: První SUV, při jehož vracení jsme měli slzy v očích. Jen škoda té ceny

Limitovaná edice s pětiválcem vyjde na 1 869 900 Kč. Pro celý svět pak vznikne jen 7 tisíc exemplářů
24.06.2022 18:15

Test Volkswagenu ID.5: Drahé, ale překvapivě praktické kupé SUV vystraší i nadchne jízdními vlastnostmi

Brácha Škody Enyaq Coupé iV má výhodu v široké nabídce typů pohonu a výbav
17.06.2022 07:41

Zámečník ani kámen nejsou potřeba. Na zabouchnutý klíček v autě někdy funguje jednoduchý trik

Nezaplatíte ani korunu a nepoškodíte přitom ani samotný vůz. Ne u každého auta to však jde
26.04.2024 08:01

Téměř všechny automobilky lžou o spotřebě paliva. Plug-in hybridy jsou na tom nejhůř

Evropská agentura pro životní prostředí zveřejnila reálné hodnoty spotřeby u spalováků i hybridů
24.04.2024 14:00
Reklama

Nový Peugeot 408 je teď k mání za 8600 korun měsíčně. Včetně pojištění a povinného ručení

Francouzská automobilka spustila mimořádně výhodný operativní leasing na svůj stylový fastback
18.04.2024 10:06

Až 3500 korun měsíčně na pohonné hmoty. Spousta řidičů má nárok na příspěvek, o kterém neví

Úřad práce uděluje příspěvek na dojížďku do zaměstnání. Nejste mezi těmi, kteří na něj mají nárok?