Schumacher, Lauda, Hamilton a ti druzí
Za ty roky jste více či méně osobně poznal plejádu slavných jmen kolem formule 1. Kdo vám nejvíce utkvěl?
V té rané éře to byl určitě Michael Schumacher, když vítězil s Benettony. Udělal jsem jednou docela vtipnou fotku, když ho
přiváží z tréninku na Imole na odtahovce a plácá si s Briatorem. Pak
u Ferrari už měl nosánek trochu nahoru. Jednou se ho ptali, co by zrušil na
formuli 1 a řekl, že fotografy. Na druhou stranu jimi byl permanentně obležen, takže se zas není tak čemu divit. V poslední době jsem strávil dost času s Valteri
Bottasem, to je fajn kluk, bavíme se o hokeji, prima byl i Rosberg, Alonso nebo Vettel. Vždycky jsem měl rád ty madé začínající kluky, ve kterých něco bylo, ale ještě neměli ty
hvězdné manýry. Z té starší gardy byli sympaťáci Olivier Panis nebo Jacques Villeneuve s jeho věčně
vytahaným overalem. Takový Hamilton si zase soukromí velmi hlídá a jeho specialitou, je, že je zásadně zakázáno fotit jej v kukle.
U Mercedesu jste spolupracoval i s Nikim Laudou. Jaká byla na živo tahle legenda formule 1?
Byl to obrovský profík tvrdý k sobě i ostatním. Nebral si servítky. Klidně řekl jezdci, že jel špatně, a od něj to museli všichni vzít. V životě ani v profesi neuhnul nikdy z cesty. Vpálil každému do očí, co si myslel. Proto třeba v roce 2017, když potřebovali z boxů Mercedesu říct Bottasovi, aby v případě potřeby pustil před sebe Hamiltona, poslali k vysílačce Nikiho Laudu. Ostatní se mu to báli předat. A nedokázali by to tak klidně, bez emocí jako Niki Lauda.
Která éra formule 1 se vám z výtvarného hlediska líbila nejvíc?
Určitě ta doba, kdy jsem začínal a potom asi auta ze začátku tisíciletí, když Schumacher vyhrával s Ferrari. Ta byla velmi sexy a krásně zněla, zato s turbem je ten zvuk bída, skoro jako formule e.
Vraťme se k fotografování. Vy jste ve vaší profesi zažil dva zásadní zlomy a to příchod internetu a příchod digitální fotografie. Jak jste to prožíval?
Když jsem začínal, fotilo se na barevné diapozitivy. Byl mnohem větší kumšt vyfotit dobrou fotku, protože výsledek jste si nemohl prohlédnout hned, ale někdy až v pondělí, když se člověk vrátil ze závodů. Nešlo to hned
zkontrolovat a udělat znova. Většinou jsem míval kolem deseti filmů na závod,
na formuli až dvacet. Jeden film měl 36 snímků, tak si to představte. Film přitom tehdy
stál stovku, vyvolání jakbysmet. Dneska nafotím 5-6000 fotek za víkend, 1500 fotek za hodinu a půl tréninku, 2500 za závod.
Předpokládám, že dál neposíláte zdaleka všechny...
Ze závodů upravím tak 100-150 snímků. Popisky už naštěstí nedělám já, ale když
mám čas, nejdřív si udělám předvýběr sta fotek označený červeně a pak teprve druhé
kolo zeleně.
Otázka na závěr: co byste poradil klukovi, který by se chtěl vydat ve vašich šlépějích a někam to ve focení dotáhnout?
Chce to nějaký talent, mít štěstí na lidi, ale to hlavní mi už kdysi na Barum rally poradil fotograf Antonín Bahenský: Vždycky
se snaž na každým závodě nebo tréninku vyfotit něco jiného než ostatní. To je
rada nad zlato a předávám jí dál.